Powered by Smartsupp

KostyART

KostyART - logo.

Jak na vlastní vizitku?

přibližná doba čtení: 5 min.

Co potřebuji vědět k vytvoření vlastní vizitky?

Na vytvoření vlastní vizitky budete potřebovat jen některý z grafických programů, jako je Adobe Illustrator, CorelDraw nebo Affinity Designer, základní znalosti rozměrů, správný výběr barevného režimu a nápad na originální design. To vše a ještě víc se dozvíte v odstavcích níže.

1. Volba správné velikosti vizitky

Nejčastější velikostí, se kterou se můžeme u nás setkat, je tzv. standardní rozměr 90 x 50 mm. V Evropě, hlavně pak v západní Evropě, bychom se mohli setkat s rozměrem vizitek 85 x 54 mm nebo 85 x 55 mm. Tato varianta je často označována jako tzv. “Euro formát”. Za zmínku stojí také rozměr vizitek 75 x 40 mm, který se využívá ve Velké Británii ale u nás se s ním moc nesetkáte.

Vizitky KST.

2. Volba správného barevného režimu (CMYK)

O rozdílech barevných modelů a režimů se můžete dozvědět více ve článku, který jsem zveřejnil již dříve zde. Nám v tomto případě postačí jen pár základních informací o barevném režimu CMYK a proč jej zvolit. V režimu CMYK se každému obrazovému bodu přiřadí procentuální hodnota pro každou výtažkovou tiskovou barvu. Nejsvětlejším barvám (světla) jsou přiřazeny malé procentuální hodnoty tiskových barev; tmavší barvy (stíny) mají vyšší hodnoty. Ve CMYKovém barevném prostoru taktéž pracují veškeré tiskárny, jestli tedy chceme aby barevnost našeho návrhu zůstala stejná i po vytisknutí, je třeba pracovat od začátku návrhu v tomto barevném režimu.

3. Doporučená bezpečná oblast a spad pro tisk

K čemu vlastně bezpečná oblast? Bezpečná oblast slouží k bezpečnému umístění důležitých prvků tak, aby jste při tisku měli jistotu, že se i při drobném vychílení všechny důležité elementy „vejdou“ na plochu vizitky. U standardního rozměru vizitky 90×50 by měla bezpečná oblast být 80×45. Spad pro tisk je oblast kolem grafiky, která bude během ořezu odstraněna. Spad by měl být 3mm na každé straně.

Spad a bezpečná oblast vizitky.

4. Minimální rozlišení a minimální síla čar

Minimální rozlišení vizitky by mělo být alespoň 250 DPI (Dots Per Inch). Ideální je však rozlišení alespoň 300 DPI. Minimální síla čar v tiskových datech by měla být 0,2 pt (points).

Mnoho grafiků, kteří začínají s přípravou tiskových materiálů pro CMYK, často dělá chybu, když nastaví hodnoty černé barvy CMY na 0 % a hodnotu K na 100 %.
Pro tmavou sytou černou musíte zahrnout množství C na 60 % M na 40 % Y na 40 %, aby se vytvořila základní vrstva pigmentu a aby černá vypadala „opravdu sytě“. Jinak pouze se 100K černou získáte jakési hodnoty tmavě šedé, neboli „mléčné“ černé.

Rozdíl mezi Rich black a 100% black.

6. Druhy tiskového papíru a optimální gramáž

6.1 Ofsetový papír
Jedná se o typ papíru, který je bezdřevý a nenatíraný, a najdete jej v domácích tiskárnách nejčastěji. Název je zavádějící, i když se označují ofsetové papíry za bezdřevé, jsou vyrobené ze dřeva, například z břízy. Dřevité papíry jsou většinou ze smrku. Dalším rozdílem je způsob výroby. Zatímco buničina pro výrobu dřevitých papíru se mele mechanicky, u bezdřevých chemicky.

6.2 Křídový papír
Křídový je také bezdřevým typem papíru, který je ovšem většinou hladší, bělejší a jemnější. Oproti ofsetovému ovšem bývá natíraný (buď jedno nebo oboustranně). Složení nátěru se liší podle toho, jaké má být jeho využití. Papíry natřené látkou obsahující například parafín nebo vosk například nepropustí vodu. Nátěr také může být buď lesklý nebo matný. Křídový papír je vhodný pro časopisy, letáky a ceníky.

6.3 Grafické papíry
Prodává se v mnoha barvách a vzorec a působí více luxusně. Mezi grafické se řadí také strukturované papíry, které zdobí lehce vystouplé vzory.

Optimální gramáž papíru pro tisk vizitek je v rozmezí 250 – 350 g/m2. Pro srovnání kancelářský papír má jen 90 g/m2.

Se vším co jste se zde naučili, by už měla být tvorba vlastní vizitky opravdová hračka. V případě, že přeci jen budete chtít s něčím poradit – zde máte kontakt.